FLAŞ HABER

Nedense bu sefer satranç oyunu üzerine yazma ihtiyacı hissettim. Okuma yazma işini ve dört işlemi okula filan gitmeden önce hallettiğim için rahmetli peder beş altı yaşlarımdayken satranç öğretmeye başlamıştı. İlkokuldayken onu yendiğim de oldu.Yıllardır oynamam ama iyi bildiğim bir oyundur.

Oyunu bilen herkesin hakkını teslim edeceği üzere satranç oyunu çok ciddi düzeyde zekâ, hafıza, öngörü, sezgi ve örüntü ya da algoritma kurabilme becerisi gerektiren bir strateji oyunudur. Oyunun şans gerektiren biricik yanı taş seçilirken beyaz piyonun hangi elde olduğunun bulunmasıdır. Bu uygulama geleneksel satranç oyununda beyaz taşları kimin alacağını ve ilk hamleyi kimin yapacağını belirlemek içindir. Bunun dışında oyunda şansın etkisi sıfırdır.

Gelelim satranç tarihinin ilginç olaylarına…

Tarihi kökleri bundan üç dört bin yıl önceye kadar gitse de M.S. 400-500 yıllarında Hindistan’da son şeklini  aldığı bilinen oyunun icadında bile bir strateji, zeka ve ironi öyküsü gizlidir. Çok bilinen bir efsanedir ama bununla başlayalım…

Satranç oyununu bulan Sissa Hint hükümdarının veziridir. Bu ilginç ve muhteşem zekâ oyununu bulması vesilesi ile hükümdar Shirham tarafından ödüllendirilmek üzere huzura çağrılır. Mağrur hükümdar, vezirinin zekâsını serveti ile ezmek istercesine : “ Bu bulduğun güzel oyunun karşılığı neyse verelim! Hazinem emrine amade ne istiyorsan al git !”  diye böbürlenince Sissa“ Çok şey istemem kralım… 64 kareli oyun tahtamın ilk karesine 1 buğday tanesi olmak üzere sonraki her kareye bir öncekine koyduğunuzun iki katı buğday tanesi koymanız yeterli!” diyerek yanıt verir. Hükümdar bu mütevazı isteğe kahkahayı basar.  Hazine serdik önüne kafayı buğdaya takmış diye düşünür… “Hemen verin istediğini” diye emir verir. Ancak vezirinin isteğini karşılamanın mümkün olamayacağını çok sonra anlar ve ne denli gülünç duruma düştüğünün farkına varır. Zira sayı  2 üzeri 63 demektir. Yani 63 tane 2’nin birbiriyle çarpımı…(Boşuna uğraşmayın normal hesap makinaları yapamıyor. Ayrıca bir grama ortalama 25 adet buğday tanesi giriyor… Bir trilyon tondan fazla buğday…)

Bir diğer ilginç öykü şöyledir… Yedi yaşında bir çocuk dünyanın iki büyük satranç ustasıyla aynı anda satranç oynayıp yenilmeyeceğini iddia eder. Bu iki satranç devi birbirleriyle defalarca karşılaşmış ve “PAT” olmuşlardır. Yani satranç deyimi ile berabere kalmışlardır. Çocuğun bu ilginç talebi iki usta tarafından sempati ile karşılanır ve kabul edilir. Yalnız çocuğun bir isteği vardır. İki oyuncuyla ayrı odalarda oynayacaktır. Ustalar bunu da kabul ederler. Çocuk piyon E4 açılışıyla başlar… Karşıdan gelen hamleyi de diğer odada… Sonuç sizce…

İlk ikisi gerçek mi efsane mi bilemeyiz ama doksanlı yıllarda basında yer alan ve ortalığı dağıtan anlatacağım bu üçüncü olay sırılsıklam gerçek.

 Çağımızın satrançtaki iki büyük devi Sovyetler’den çıkmıştır. Bunlar Anatoly KARPOV ve Garry KASPAROVadlı Rus satranç ustalarıdır. Kasparov 1985 de Karpov’u yenerek dünya şampiyonu olmuş bu unvanını da 2000 yılına kadar sürdürmüştür. Ancak asıl önemli olan Kasparov’un 1990’larda IBM bilgisayar ile yaptığı satranç müsabakasıdır. “Deep BLUE” olarak bilinen bu bilgisayar ile ilk maçını 1996 da yapan Kasparov bu maçı kazanmıştır. Kasparov’un yendiği bu bilgisayarın en önemli özelliği ise saniyede 6 milyon hamle hesaplayabiliyor olmasıdır.

Şimdi bir parça satranç ve tarihçesini bilen biri olarak şu sorularla yazımızı sonlayalım.

“Saniyede 6 milyon hamleyi hesaplayabilen bir bilgisayarı yenen satranç ustası Kasparov’ u ilkokul mezunu sümüklü bir imam ve avanesi defalarca kandırabilir mi?

Covid-19 vakalarının dezenfektan şırınga etme yoluyla tedavi edilmesi gibi bir öneride  bulunan Donald TRUMP satranç biliyor mudur? Satranç ustaları konusunda yorum yapacak kapasiteye sahip midir?

Sadece Trump’un sözünü dinleyen bir satranç ustası varsa oyunu Trump mı kazanır satranççıbaşı mı?

Satranç küçük heykelciklerle oynanan bir oyundur. Heykel İslamiyet’te günahtır dolayısıyla bir ehli Müslim’in satranç ustası olması dinen caiz midir?

Şişirilmeyen bir kese kâğıdı patlatılabilir mi?”

Misafir Avatar
İsim
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
banner124
banner122